سپاه پاسداران در بازار سهام


فرمان ۸ ماده‌ای امام خمینی (ره)

در روز ۲۴ آذرماه سال ۱۳۶۱شمسی، امام خمینی فرمانی ۸ ماده‌‏ای خطاب به قوه قضاییه و ارگان‏‌های اجرایی کشور صادر کردند.

این فرمان که در زمینه حقوق خصوصی، حقوق بشر و حقوق شهروندی در مقابل حکومت و قدرت، یکی از ارزنده ترین آثار امام خمینی است، در تمامی موارد به محترم شمردن حقوق افراد و رعایت ضوابط قانونی در برخورد با حقوق شرعی-مدنی تأکید دارد.

متن کامل این فرمان به شرح زیر است:

زمان: ۲۴ آذر ۱۳۶۱ / ۲۹ صفر ۱۴۰۳
مکان: تهران، جماران
موضوع: «فرمان هشت ماده‌ای» درباره حقوق مردم، قانون، قوه قضاییه و لزوم اسلامی شدن روابط و قوانین
مخاطب: قوه سپاه پاسداران در بازار سهام قضاییه و ارگان‌های اجرایی

در تعقیب تذکر به لزوم اسلامی نمودن تمام ارگان‌های دولتی بویژه دستگاه‌های قضایی و لزوم جانشین نمودن احکام‌الله در نظام جمهوری اسلامی به جای احکام طاغوتی رژیم جبار سابق، لازم است تذکراتی به جمیع متصدیان امور داده شود. امید است ان شاءالله تعالی با تسریع در عمل، این تذکرات را مورد توجه قرار دهند:

۱. تهیه قوانین شرعیه و تصویب و ابلاغ آنها با دقت لازم و سرعت انجام گیرد و قوانین مربوط به مسائل قضایی که مورد ابتلای عموم است و از اهمیت بیشتر برخوردار است در رأس سایر مصوبات قرار گیرد، که کار قوه قضاییه به تأخیر یا تعطیل نکشد و حقوق مردم ضایع نشود، و ابلاغ و اجرای آن نیز در رأس مسائل دیگر قرار گیرد.

۲. رسیدگی به صلاحیت قضات و دادستان‌ها و دادگاه‌ها با سرعت و دقت عمل شود تا جریان امور، شرعی و الهی شده و حقوق مردم ضایع نگردد. و به همین نحو رسیدگی به صلاحیت سایر کارمندان و متصدیان امور، با بیطرفی کامل بدون مسامحه و بدون اشکال تراشیهای جاهلانه که گاهی از تندروها نقل می‌شود، صورت گیرد تا در حالی که اشخاص فاسد و مفسد تصفیه می‌شوند اشخاص مفید و مؤثر با اشکالات واهی کنار گذاشته نشوند. و میزان، حال فعلی اشخاص است با غمض عین از بعض لغزش‌هایی که در رژیم سابق داشته‌اند، مگر آنکه با قرائن صحیح معلوم شود که فعلاً نیز کارشکن و مفسدند.

۳. آقایان قضات واجد شرایط اسلامی، چه در دادگستری و چه در دادگاه‌های انقلاب باید با استقلال و قدرت بدون ملاحظه از مقامی احکام اسلام را صادر کنند، و در سراسر کشور بدون مسامحه و تعویق به کار پر اهمیت خود ادامه دهند. و مأمورین ابلاغ و اجرا و دیگر مربوطین به این امر باید از احکام آنان تبعیت نمایند تا ملت از صحت قضا و ابلاغ و اجرا و احضار، احساس آرامش قضایی نمایند، و احساس کنند که در سایه احکام عدل اسلامی جان و مال و حیثیت آنان در امان است. و عمل به عدل اسلامی مخصوص به قوه قضاییه و متعلقات آن نیست، که در سایر ارگانهای نظام جمهوری اسلامی از مجلس و دولت و متعلقات آن و قوای نظامی و انتظامی و سپاه پاسداران و کمیته‌ها و بسیج و دیگر متصدیان امور نیز به‌طور جدی مطرح است و احدی حق ندارد با مردم رفتار غیر اسلامی داشته باشد.

۴. هیچ کس حق ندارد کسی را بدون حکم قاضی که از روی موازین شرعیه باید باشد توقیف کند یا احضار نماید، هر چند مدت توقیف کم باشد. توقیف یا احضار به عنف، جرم است و موجب تعزیر شرعی است.

۵. هیچ کس حق ندارد در مالِ کسی چه منقول و چه غیرمنقول، و در مورد حق کسی دخل و تصرف کند یا توقیف و مصادره نماید مگر به حکم حاکم شرع، آن هم پس از بررسی دقیق و ثبوت حکم از نظر شرعی.

۶. هیچ کس حق ندارد به خانه یا مغازه و یا محل کار شخصی کسی بدون اذن صاحب آن‌ها وارد شود یا کسی را جلب کند، یا به نام کشف جرم یا ارتکاب گناه تعقیب و مراقبت نماید، و یا نسبت به فردی اهانت نموده و اعمال غیر انسانی – اسلامی مرتکب شود، یا به تلفن یا نوار ضبط صوت دیگری به نام کشف جرم یا کشف مرکز گناه گوش کند، و یا برای کشف گناه و جرم هر چند گناه بزرگ باشد، شنود بگذارد و یا دنبال اسرار مردم باشد، و تجسس از گناهان غیر نماید یا اسراری که از غیر به او رسیده و لو برای یک نفر فاش کند. تمام اینها جرم [و] گناه است و بعضی از آنها چون اشاعه فحشا و گناهان از کبایر بسیار بزرگ است، و مرتکبین هر یک از امور فوق مجرم و مستحق تعزیر شرعی هستند و بعضی از آنها موجب حد شرعی می‌باشد.

۷. آنچه ذکر شد و ممنوع اعلام شد، در غیر مواردی است که در رابطه با توطئه‌ها و گروهک‌های مخالف اسلام و نظام جمهوری اسلامی است که در خانه‌های امن و تیمی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و ترور شخصیت‌های مجاهد و مردم بیگناه کوچه و بازار و برای نقشه‌های خرابکاری و افساد فی الأرض اجتماع می‌کنند و محارب خدا و رسول می‌باشند، که با آنان در هر نقطه که باشند، و همچنین در جمیع ارگان‌های دولتی و دستگاه‌های قضایی و دانشگاهها و دانشکده‌ها و دیگر مراکز با قاطعیت و شدت عمل، ولی با احتیاط کامل باید عمل شود، لکن تحت ضوابط شرعیه و موافق دستور دادستانها و دادگاه‌ها، چرا که تعدی از حدود شرعیه حتی نسبت به آنان نیز جایز نیست، چنانچه مسامحه و سهل انگاری نیز نباید شود. و در عین حال مأمورین باید خارج از حدود مأموریت که آن هم منحصر است به محدوده سرکوبی آنان حسب ضوابط مقرره و جهات شرعیه، عملی انجام ندهند.

و مؤکداً تذکر داده می‌شود که اگر برای کشف خانه‌های تیمی و مراکز جاسوسی و افساد علیه نظام جمهوری اسلامی از روی خطا و اشتباه به منزل شخصی یا محل کار کسی وارد شدند و در آنجا با آلت لهو یا آلات قمار و فحشا و سایر جهات انحرافی مثل مواد مخدره برخورد کردند، حق ندارند آن را پیش دیگران افشا کنند، چرا که اشاعه فحشا از بزرگترین گناهان کبیره است و هیچ کس حق ندارد هتک حرمت مسلمان و تعدی از ضوابط شرعیه نماید. فقط باید به وظیفه نهی از منکر به نحوی که در اسلام مقرر است عمل نمایند و حق جلب یا بازداشت یا ضرب و شتم صاحبان خانه و ساکنان آن را ندارند، و تعدی از حدود الهی ظلم است و موجب تعزیر و گاهی تقاص می‌باشد. و اما کسانی که معلوم شود شغل آنان جمع مواد مخدره و پخش بین مردم است، در حکم مفسد فی الأرض و مصداق ساعی در ارض برای فساد و هلاک حرث و نسل است و باید علاوه بر ضبط آنچه از این قبیل موجود است آنان را به مقامات قضایی معرفی کنند. و همچنین هیچ یک از قضات حق ندارند ابتدائاً حکمی صادر نمایند که به وسیله آن مأموران اجرا اجازه داشته باشند به منازل یا محل‌های کار افراد وارد شوند که نه خانه امن و تیمی است و نه محل توطئه‌های دیگر علیه نظام جمهوری اسلامی، که صادر کننده و اجرا کننده چنین حکمی مورد تعقیب قانونی و شرعی است.

۸. جناب حجت الاسلام آقای موسوی اردبیلی رئیس دیوانعالی کشور، و جناب آقای نخست وزیر موظفند شرعاً از امور مذکوره با سرعت و قاطعیت جلوگیری نمایند. و لازم است در سراسر کشور، در مراکز استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها هیأت‌هایی را که مورد اعتماد و وثوق می‌باشند انتخاب نمایند و به ملت ابلاغ شود که شکایات خود را در مورد تجاوز و تعدی مأمورین اجرا، که به حقوق و اموال آنان سر می‌زند بدین هیأتها ارجاع نمایند و هیأتهای مذکور نتیجه را به آقایان تسلیم، و آنان با ارجاع شکایات به مقامات مسئول و پیگیری آن متجاوزین را موافق با حدود و تعزیرات شرعی مجازات کنند.
باید همه بدانیم که پس از استقرار حاکمیت اسلام و ثبات و قدرت نظام جمهوری اسلامی با تأیید و عنایات خداوند قادر کریم و توجه حضرت خاتم الاوصیا و بقیه الله – ارواحنا لمقدمه الفداء – و پشتیبانی بی‌نظیر ملت متعهد ارجمند از نظام و حکومت، قابل قبول و تحمل نیست که به اسم انقلاب و انقلابی بودن خدای نخواسته به کسی ظلم شود، و کارهای خلاف مقررات الهی و اخلاق کریم اسلامی از اشخاص بی‌توجه به معنویات صادر شود.

باید ملت از این پس که حال استقرار و سازندگی است احساس آرامش و امنیت نمایند و آسوده خاطر و مطمئن از همه جهات به کارهای خویش ادامه دهند، و اسلام بزرگ و دولت اسلامی را پشتیبان خود بدانند، و قوه قضاییه را در دادخواهی‌ها و اجرای عدل و حدود اسلامی در خدمت خود ببینند، و قوای نظامی و انتظامی و سپاه پاسداران و کمیته‌ها را موجب آسایش و امنیت خود و کشور خود بدانند. و این امور بر عهده همگان‌ است، و کار بستن آن موجب رضای خداوند و سعادت دنیا و آخرت می‌باشد، و تخلف از آن موجب غضب خداوند قهار و عذاب آخرت و تعقیب و جزای دنیوی است. از خداوند کریم خواهانم که همه ما را از لغزش‌ها و خطاها حفظ فرماید، و جمهوری اسلامی را تأیید فرموده و آن را به حکومت عالَمی قائم آل محمد – صلی الله علیه و آله – متصل فرماید «انّه قریب مجیب». والسلام علی عبادالله الصالحین.

بورس با خروج آمریکا از برجام، بلوغ و عقلانیتش را نشان داد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس با عقلانیت و به دور از هیجان زدگی در ماجرای خروج آمریکا از برجام رفتار کرد، گفت: در گذشته وقتی تحریمی اعمال می شد، بورس با بحران شدید مواجه و قیمت ها سقوط می کرد، اما این بار اوضاع آرام بود.

به گزارش ایران اکونومیست؛ در روزهای اخیر که ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از برجام خارج شد و بازگشت تحریم ها در بازه زمانی 90 و 180 روزه موکول کرد، نگاهی به روند معاملات بورس نشان می دهد فضایی آرام و بدور از هیجان و یا فضای منفی برقرار شده است.
بر خلاف انتظارات، بازار بورس نه تنها واکنش منفی نشان نداد، بلکه برخی کارشناسان از آن استقبال و تاکید کردند، خیال بازار سرمایه از طرف آمریکا راحت شد و دیگر، اضطراب و نگرانی ناشی از خروج آمریکا وجود ندارد.
ترامپ شامگاه سه شنبه (18 اردیبهشت) از برجام خارج شد و اعلام کرد برخی تحریم ها را دوباره علیه ایران اعمال می کند.
حسن امیری، کارشناس بازار سرمایه امروز (دوشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام بر بورس، گفت: خروج آمریکا از برجام نتوانست، تنش جدی در بازار سرمایه ایران ایجاد کند.
وی اضافه کرد: حتی اگر آمریکا بخواهد فروش نفت ایران را محدود کند، به دلیل سازوکارها و ابزارهایی که ایران در سال های تحریم ایجاد کرده است، مشکل بزرگی برای سپاه پاسداران در بازار سهام صادرات نفت کشورمان رخ نخواهد داد.
این کارشناس بازار سرمایه با مقایسه شرایط امروز بورس با دوره های مشابه گذشته، افزود: همه شرایطی که امروز برای بورس رخ داده، همانند دورانی است که تحریم ها و فشارهای آمریکا علیه کشورمان تشدید می شد، اما اکنون پیامدهای آن تغییر یافته است.
امیری خاطرنشان ساخت: در گذشته زمانی که بحث تحریم بانکی یا نفتی مطرح شد، بورس با بحران شدید مواجه می شد و قیمت ها سقوط می کرد، اما امسال چنین بحرانی رخ نداد و اوضاع آرام است.
وی یادآورشد: اگر قرار بود وضعیت بورس مانند دوره های گذشته باشد، باید در روز کاری پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، ناظر سقوط شدید شاخص ها و قیمت می بودیم، اما چنین نشد.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: نهادهای مدیریتی بورس و همچنین شرکت های بزرگ حقوقی توانستند با عملکرد مناسب، روند حرکت بازار را کنترل کنند و سهامداران نیز با احتیاط برخورد کردند.
وی به سهامداران توصیه کرد، در شرایط که ریسک های متعدد سیاسی پیش روی بازار بورس وجود دارد، به دور از هیجان زدگی و بر مبنای تحلیل خرید و فروش کنند.

** بورس در انتظار اخبار انگیزه بخش
این کارشناس بازار سرمایه با یادآوری توقف روند صعودی شاخص بورس در مرز 100 هزار واحدی، گفت: شاخص بورس پس از نزدیک شدن به 100 هزار واحد، تحت تاثیر عواملی روانی، عقب نشینی کرد و روندی نزولی یافت.
امیری افزود: تا زمانی که شاخص بورس نتواند از مرز 100 واحد عبور کند، نمی توان گفت روند آن دوباره صعودی شده است.
وی به رشد شاخص بورس در اواخر سال گذشته اشاره کرد و گفت: در اواخر پارسال، قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی، روندی صعودی یافت و نیز بهای دلار افزایش پیدا کرد؛ بدین ترتیب آن دسته از شرکت های بورسی که دلار محور بودند، به سوددهی خوبی رسیدند.
این کارشناس بازار سرمایه یادآورشد: البته اکنون نرخ های جهانی کامودیتی ها، رشد زیادی نکرده و نتوانسته اند به قله های جدید قیمتی برسند.
امیری خاطرنشان ساخت: البته هنوز محرک خوب «رشد قیمت شرکت های صادرات محور» در بازار بورس وجود دارد که می تواند برای برخی شرکت ها سود خوبی داشته باشد؛ در واقع مبنای محاسبه درآمد این شرکتها دلار است.
وی سرمایه تاکید کرد، اجرایی شدن این محاسبه، باعث رشد دوباره این شرکت ها در بازار بورس خواهد شد.
امیری درباره چشم انداز حرکت بورس نیز گفت: اگرچه امکان دارد شاخص بورس رشد نکند اما کاهش سپاه پاسداران در بازار سهام شدید شاخص نیز بعید است.
این کارشناس بازار با بیان اینکه شاهد عرضه ها و فروش های سنگین در بورس نخواهیم بود، افزود: بازار بورس، دچار بحران «هیجان فروش» نخواهد شد و به سمت استفاده از تحلیل ها پیش خواهد رفت.

بیمه پاسارگاد به ازای هر سهم ۳۲۹/۶۲ ریال سود داد

بیمه پاسارگاد به ازای هر سهم ۳۲۹/۶۲ ریال سود داد

مجمع عمومی عادی سالانه بیمه سپاه پاسداران در بازار سهام پاسارگاد با حضور بیش از ۹۸/۲ درصد سهامداران ، نمایندگان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار در ساعت ۱۵ روز سه شنبه ۲۹ خرداد ماه سال ۱۳۹۷ در دانشگاه خاتم برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی بیمه پاسارگاد، مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام بیمه پاسارگاد به ریاست آقای مجید قاسمی رئیس هیأت مدیره این شرکت برگزار شد؛ آقایان علی اکبر امین تفرشی و عباس کفافی به عنوان ناظر و خانم دکتر نعیمیان به عنوان منشی جلسه ، وی را در برگزاری مجمع همراهی کردند و گزارش کاملی از فعالیت های شرکت در سال ۱۳۹۶ توسط آقای پیروز باستانی عضو هیأت مدیره و معاون مالی و اداری بیمه پاسارگاد به سمع و نظر سهامداران رسید. گفتنی است، پس از قرائت گزارش بازرس قانونی و حسابرس شرکت صورت های مالی سال منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۶ بیمه پاسارگاد به تأیید حاضرین در جلسه رسانده شد. تصویب مبلغ ۳۳۱،۶۹۵ میلیون ریال سود قابل تقسیم و انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت از مصوبات مجمع عمومی عادی صاحبان سهام بیمه پاسارگاد بود.

همچنین بر اساس عملکرد سال مالی ۱۳۹۶و صورت های مالی ارائه شده، عایدی هر سهم (EPS) ۳۲۹/۶۲ ریال تعیین شد و مبلغ ۱۳۰ ریال به صـورت سود نقدی برای هر سهم تخصیص یافت. شرکت بیمه پاسارگاد در سال مالی۱۳۹۶ با صدور بیش از ۳ میلیون و ۳۸۱ هزار فقره بیمه نامه و بیش از ۱۶,۲۰۶ میلیارد ریال حق بیمه تولید کرد که این رقم نسبت به سال قبل ۴۲/۳ درصد افزایش را نشان می دهد. همچنین میزان خسارت پرداختی این شرکت در سال ۱۳۹۶ بیش از ۵,۵۶۲ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

بر اساس آمار، ۲۷/۷ درصد پرتفوی شرکت مربوط به بیمه‌ های اتومبیل، ۶۴/۷ درصد بیمه های اشخاص، ۲ درصد بیمه آتش سوزی، ۰/۸ درصد بیمه باربری ، ۳/۶ درصد بیمه های مسئولیت و ۱/۲ درصد مربوط به بیمه های مهندسی، انرژی و سایر بیمه ها است. ضریب خسارت شرکت نیز (بدون احتساب بیمه های عمر و تأمین آتیه) در سال ۱۳۹۶ حدود ۸۲/۵ درصد بوده است. این در حالی است که به استناد سالنامه آماری سـال ۱۳۹۵ صنعت بیمه که توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده، ضریب خسارت بازار بیمه کشور در سال مذکور برای بیمه های غیرزندگی، معادل ۸۳/۶ درصد بوده است.

تصویب صورت های مالی سال ۱۳۹۶ ، رشد ۴۲/۳ درصدی پرتفوی و ترکیب سپاه پاسداران در بازار سهام همگون آن ، ضریب خسارت مناسب ، مدیریت آگاهانه بر ترکیب پرتفوی بیمه­ای شرکت از طریق حضور در بازارهای جدید ، بررسی ریسک­های پیشنهادی و قبول آن­ها براساس اصول بیمه­گری و مدیریت ریسک ، حضور مؤثر در بخش های مختلف بیمه های زندگی و غیرزندگی با اتکا به توان فنی شرکت و رعایت اصول بیمه گری در انتخاب ریسک ، کوشش برای گسترش بیمه های اشخاص (به ویژه بیمه های زندگی) و افزایش سهم این بخش در تولید شرکت، بازنگری در قراردادهای اتکایی به منظور افزایش ظرفیت نگهداری از یک طرف و رعایت صرفه و صلاح شرکت از طرف دیگر، فراهم آوردن تسهیلات در پرداخت حق بیمه برای بیمه گذاران و در عین حال تأکید بر وصول به موقع حق بیمه ها و مطالبات تجاری شرکت، مدیریت مؤثر بر وجوه نقد شرکت به منظور پرداخت به موقع خسارت ها و بدهی ها ، خرید دارایی ها و تجهیزات مورد نیاز و انجام سرمایه گذاری در بخش های سودآور و درآمدساز، عملکرد بسیار شفاف بیمه پاسارگاد و رضایت سهامداران این شرکت را نشان می دهد.

سپاه پاسداران در بازار سهام

وقتی لای رمانی را باز می‌کنیم، با خواندن چند سطر یا صفحه، حس بی‌نظیری سراغمان می‌آید: احساسِ توأمانِ آشنایی و بیگانگی با کسی که داستان دربارۀ اوست. بی‌شک، ما قهرمانِ آن داستان نیستیم، اما آنچنان غرقش می‌شویم که مرز میان ما و او بسیار مبهم می‌شود. با او می‌خندیم، اشک می‌ریزیم، فریاد می‌کشیم و حتی عاشق معشوقه‌اش می‌شویم. شاید خاصیت همۀ داستان‌ها همین باشد که وقتی از خانۀ ذهنِ خود فرار می‌کنیم، می‌توانیم در آن‌ها تبدیل شویم به آدم متفاوتی که در جهان دیگری زندگی می‌کند.

پرونده: زندگی در خانۀ داستان‌ها

♦ برای مطالعۀ هر یک از مطالب این پرونده، بر روی تیتر آن‌ها کلیک کنید.

ماجرای تدریس یک داستان
اورهان پاموک: گاهی سپاه پاسداران در بازار سهام تدریس یک رمان، حسی دارد شبیهِ خیانت به ادبیات
پاموک از تجربۀ رمان‌نویسی سخن می‌گوید که از قضای روزگار در جایگاه استادی ادبیات قرار گرفته است

در سال ۱۹۵۷، ولادیمیر ناباکوف برای کرسی استادی ادبیات روسی در دانشگاه هاروارد پیشنهاد شده بود. اما رومن یاکوبسن، زبان‌شناسِ مشهور، از جملۀ مخالفین این تصمیم بود. او به همکارانش گفت «اگر قرار است ادبیات روسی را نویسندگان بزرگ روس تدریس کنند، پس فیل‌ها را هم بیاوریم تا در دانشکدۀ جانورشناسی درس بدهند.» اورهان پاموک که هم رمان‌نویس است و هم استاد ادبیات، از تفاوت‌های فیل‌بودن و استاددانشگاه‌بودن نوشته است.

انسانیت با داستان نجات پیدا می‌کند
الیف شافاک از فایدۀ رمان در عصر خشم و وحشت می‌گوید
رمان‌ها سؤال مهمی از ما می‌پرسند: آیا تاکنون ماجرا را از چشم دیگران دیده‌ای؟

الیف شافاک در فرانسه به دنیا آمد و، پس از طلاق والدینش، همراه مادر به خانۀ‌ مادربزرگش در ترکیه بازگشت. تجربۀ خیابان‌های شلوغ فرانسه و همزمان کوچه‌های آرام و متدین ترکیه در آن سال‌ها آشوبی در الیف به پا کرد. او گرچه از دل غربت به وطن خود بازگشته بود، اما همچنان احساس می‌کرد بی‌خانمان است. تا اینکه در همان ایام کودکی خانۀ اصلی‌اش را در «قصه‌ها» پیدا کرد: قصه‌ها جایی‌اند که می‌توان به سکوت گوش داد و حکمت را پیدا کرد.

داستان برای پول
پول در ازای کلمه؛ تاریخچۀ مختصرِ نوشتن برای پول
اگر پول همه‌چیز را می‌آلاید، چرا نتواند نوشتن را نیز بیالاید؟

بارها به ما گفته‌اند که نویسندگیِ خوب زادۀ عشق است نه آز. اما این تصویرِ رمانتیک از نویسنده‌ای که، بی‌چشم‌داشت به پول، سخت کار می‌کند داستانی بیش نیست، داستانی که ریشه‌های آن به چند هزاره قبل‌تر بازمی‌گردد و امروز نیز با اثرات آن درگیریم. اگر پولْ همه‌چیز را می‌آلاید، چرا نتواند نوشتن را نیز بیالاید؟ داستان شاعر یونانی، سیمونیدس، نخستین نویسنده‌ای که برای هر کلمه پول طلبید، نشان می‌دهد که چگونه کلمه و پول از آنچه به نظر می‌رسد نزدیک‌ترند.

در داستان می‌توان رستگار شد
شاید نوشتن، هزاران مردۀ متحرک را دوباره زنده کند
اگر کتابی وجود داشته باشد که همه چیز را نوشته باشد، دیگر چیزی برای نوشتن باقی نمی‌ماند

مدرنیته دستگاهی نسخه‌بردار است. امروز که نرم‌افزارها دارند همه چیز را در جهان می‌نویسند و آرشیو می‌کنند این دستگاهِ عظیمِ نسخه‌بردار را بهتر می‌فهمیم. اما وقتی همه‌چیز را نرم‌افزارها می‌نویسند، آیا دیگر کاری باقی می‌ماند که نویسنده بتواند انجام دهد؟ شاید تنها راهِ رستگاری از این مهلکه هم «نوشتن» باشد.

چگونه داستان بنویسیم؟
هر چه سریع‌تر اشتباه کن
در فرآیندهای خلاقانه، اشتباهاتِ جزیی ضروری هستند، پس باید مستقیم به سراغشان رفت و انجامشان داد

هر هفته، ایدۀ چند داستان به ذهنمان می‌آید که، به خیال خودمان، اگر نوشته شوند بازار کتاب زیر و رو خواهد شد. اما وقتی دست به قلم می‌بریم،‌ گویا از گردن به بالا فلج می‌شویم و بوی شکست فضا را پر می‌کند. هیوگو لیندگرن، یکی از ویراستاران قدیمی نیویورک‌تایمز،‌ می‌گوید تجربه‌های نویسندگی‌اش حاکی از آن‌اند که این لحظه‌های شکست دقیقاً همان لحظاتی است که نباید قلم را زمین گذاشت. به عقیدۀ او برای خلق اثری خارق‌العاده چاره‌ای از شکست‌خوردن نیست.

داستان‌نویسی با طعم بچه‌داری
اگر می‌خواهی نویسندۀ خوبی شوی، بچه‌دار نشو
نویسندگان در طول عمرشان باید فقط به نوشتن تعهد داشته باشند، اما بچه‌هایشان چه می‌شوند؟

اکثر آدم‌هایی که دستشان به نوشتن می‌رود، ایده‌هایی به ذهنشان می‌آید که، اگر کتاب شوند، بازار نشر را می‌لرزانند. اما یک سدّ غول‌آسا پیش پای این افراد است: فرزندانشان. به‌همین‌دلیل، یک نویسندۀ بزرگ به مایکل شیبن گفت «بچه‌دار نشو. هر کدام از فرزندانت، جای یکی از کتاب‌هایی خواهند بود که هرگز چاپ نکرده‌ای». حالا شیبن چهار فرزند دارد و توضیح می دهد که، با نادیده‌گرفتن این نصیحت، چه‌ از دست داده و چه به دست آورده.

داستانِ خودت را تعریف کن
داستان‌هایی که دربارۀ خودمان تعریف می‌کنیم
بیشتر ما در گروه‌هایی زندگی می‌کنیم که طرز فکرشان با ما مشابه باشد و شیوۀ زندگی‌مان را تأیید کند

داستان‌هایی که آدم‌ها دربارۀ خودشان تعریف می‌کنند، با هم فرق دارد. بعضی‌ها دوست دارند مداوم از موفقیت‌هایشان حرف بزنند، بعضی‌ها همیشه از ناکامی‌هایشان می‌گویند، بعضی اتفاقات خنده‌دار و برخی مصیبت‌ها و مشکلاتشان را دست‌مایۀ داستان‌هایشان می‌کنند. به‌هرحال، این داستان‌ها چیزهایی برای گفتن دارند، نه‌فقط برای دیگران، بلکه اغلب برای خودمان. به‌همین دلیل است که اگر به داستان‌های خودمان فکر کنیم، تصویر صاف و ساده‌ای که خودمان و دیگران داریم، تغییر می‌کند.

به خانه برگرد، به داستان
غرق شدن در کتاب‌ها چه بر سر مغزتان می‌آورد؟
آناکارنینا خودش را پرتاب می‌کند جلوی قطار، و همراه با او شما هم همین‌کار را می‌کنید

هرکس می‌خواهد ما را به کتاب‌خواندن ترغیب کند، معمولاً چند حرف کلیشه‌ای برای گفتن دارد: کتاب دیدت را وسیع می‌کند یا تجربۀ دیگران را در اختیارت می‌گذارد. اما واقعیت این است که این حرف‌ها فایده‌ای ندارد، مگر آنکه یک‌بار، هنگام خواندن یک کتاب، آن صاعقه به عمق جانتان بنشیند. صاعقه‌ای که باعث می‌شود با شخصیت کتابی که می‌خوانید، گریه کنید، بخندید یا خشمگین شوید. مطالعات عصب‌شناختی جدید یافته‌های شگفت‌آوری را دربارۀ حالات مغزی ما هنگام خواندنِ عمیقِ یک کتاب کشف کرده‌اند.

داستانِ ندیده‌ها
چطور دربارۀ جاهایی که هرگز نرفته‌ایم حرف بزنیم؟
پی‌یر بایار می‌گوید در حرف‌زدن از سفر همیشه داستان‌پردازی و تخیل جای مهمی دارد

مارکو پولو مشهورترین جهانگردِ تاریخ است. شرح شگفت‌آور سفرهای او به چین و ماچین برای قرن‌ها در ذهن و زبان غربیان زنده بود. اما واقعیت آن است که احتمالاً او هیچ‌گاه از مرزهای قسطنطنیه جلوتر نرفته است. راستش را بخواهید، شاید اصلاً از ونیز هم بیرون نیامده باشد. درواقع این قدرت تخیل و هنر روایتگری اوست که سفرنامۀ او را این‌قدر پرآوازه کرده است. اما نکته اینجاست که هیچ سفرنامه‌ای خالی از داستان نیست.

روایتِ داستان
اکثر ما تصمیم خودمان را از قبل گرفته‌ایم
تنها دو نوع قصه در کل جهان وجود دارد: قهرمانی که به سفر می‌رود و غریبه‌ای که به شهر می‌آید

اغلبِ ما تصمیم خودمان را از پیش گرفته‌ایم، آن هم نه در سایۀ واقعیت‌ها بلکه از طریق ساختن یا توجه به روایت‌ها و داستان‌های کلیشه‌ای. روایت‌هایی که اتفاقات، افراد و خیلی چیزهای دیگر را به تقسیم‌بندی‌هایی ساده و کلیشه‌ای تقلیل می‌دهند. گویی برای کسانی که اسیرِ جریانِ داستان‌ها شده‌اند واقعیت‌ها یا فقدانشان اهمیت کمی دارد. در جهانِ متحول‌شدۀ اینترنت، که اخبار دروغین در رسانه‌های اجتماعی شناور است، تمرکز صِرف بر بررسی واقعیت‌ها رویکردی ساده‌لوحانه است؛ باید روایت‌ها را نیز بازنگری کنیم.

عشق به داستان
میل غریزی ما به داستان گمراهمان می‌کند
علاقه به داستان‌سرایی از کجا نشئت گرفته است؟

آیا تابحال با گوش کردن به موسیقی از خودتان پرسیده‌اید چطور به اینجا رسیدم؟ ما برای توضیح همه چیز، از ورزش گرفته تا موسیقی، از داستان استفاده می‌کنیم. این علاقه به داستان‌سرایی از کجا نشئت گرفته است؟ پرسش از «چیستی داستان» سؤالی پیچیده است که تاریخی طولانی دارد. اما آیا تمایل بشر به داستان‌سرایی خطری نیز در پی دارد؟

داستان در بستر مرگ
نویسندگان بزرگ چطور با مرگ زندگی کردند؟
حتی نویسندۀ خداناباوری مثل سوزان سانتاگ در روزهای آخر عمر خود دعا می‌خواند

کیتی رویف، نویسندۀ کتاب ساعت بنفش: نویسندگان بزرگ در پایان، اولین‌بار در دوازده سالگی تا پای مرگ رفت. او در طول ذات‌الریۀ علاج‌ناپذیرش، به خواندن دربارۀ نسل‌کشی‌های تاریخ روی آورد. گویا خواندن دربارۀ مرگ دیگران باعث می‌شد تا وحشتش از مرگ تسلی بیابد. این دغدغه تا امروز با او مانده و در آخرین کتابش دوباره ظاهر شده است. کتابی دربارۀ چگونگی مواجهۀ نویسندگانی مثل ویرجینیا وولف، جان آپدایک، سوزان سانتاگ، زیگموند فروید و دیگران با مرگ.

مردن درون داستان
هنر مردن
فرهنگِ منکر مرگ مانع رسیدن به مرگ شایسته است

فرهنگ انکار مرگ افرادی را پرورش می‌دهد که برای مرگ آماده نیستند؛ افرادی که دلباختگی‌شان به جوانی و سلامتی باعث می‌شود در مواجهۀ با بیماری و کهنسالی پر از دلهره، افسردگی وناامیدی شوند. اما به‌تازگی نویسندگانی خوش‌بین به مرگ تلاش می‌کنند هراسمان از مرگ را کمتر کنند. شاید اگر بخواهیم «مرگ خوب» را همچون بخشی از «زندگی خوب» جانی تازه دهیم، لازم باشد به جایگاه مرگ در داستان‌هایی که دربارۀ خود می‌گوییم بیشتر بیندیشیم.

داستان عاشقانه
رمان‌ عاشقانه راهی مطمئن برای نابودکردن عشق است
آنچه نیاز داریم، داستان‌هایی عاشقانه است که در عین‌حال، غیررمانتیک هم باشد

اگر در زندگی‌تان عاشق شده باشید، بی‌تردید این جملۀ خفت‌بار را بارها از پدر و مادر یا دوستانتان شنیده‌اید که «عشق و عاشقی مال تو کتاب‌ها و فیلم‌هاست». آلن دوباتن، معتقد است این جمله خالی از حقیقت نیست. در واقع، بسیاری از رمان‌ها و فیلم‌هایی که به مسئلۀ روابط عاشقانه پرداخته‌اند، از بسیاری از مهم‌ترین جوانب زندگی غفلت کرده‌اند: از کار، خستگی، بچه‌ها، روزمرگی و.

تجاوزی به‌خاطر داستان
فرهنگ عامه‌پسند تجاوز را رمانتیزه می‌کند
در داستان‌ها و فیلم‌های عامه‌پسند بسیاری از عشق‌های پرشور با تجربۀ آزار یا تجاوز آغاز می‌شود

موج اتهامات جنسی‌ای که این ماه‌ها علیه بسیاری از سلبریتی‌ها به راه افتاده، خیلی‌ها را در بهت و حیرت فرو برده است. اما اگر این تجاوزها نوعی تلاش برای محقق‌کردنِ آموزه‌های داستان‌های عشقی عامه‌پسند در واقعیت باشند چه؟ هر کدام از ما نمونه‌های فراوانی در ذهن داریم از مردانی که در برابر جواب منفی زنی که دوستش دارند، دیوانه‌بازی درمی‌آورند، اصرار می‌ورزند و بالاخره محبوبشان را به دست می‌آورند. شاید فرهنگ تجاوز از همین دلباختگی‌ها شروع شده باشد.

ایموجی‌هایی که جای داستان را می‌گیرند
شکلک‌ها، داستان‌های مصور و آیندۀ رمان
با گسترش بی‌سابقۀ گوشی‌های هوشمند، شکلک‌ها به بخشی مهم از ارتباط ما با دیگران تبدیل شده‌اند

ما روزانه در گوشی‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی رنگارنگ صدها پیام برای همدیگر می‌فرستیم، اگر کسی این پیام‌ها را چاپ کند و آن‌ها را پنجاه سال عقب ببرد و به دیگران نشان دهد، حتماً از او خواهند پرسید این شکلک‌ها دیگر چیست؟ اما اگر همین پیام‌ها را به پنجاه سال آینده ببریم، شاید از ما بپرسند این حروفِ الفبایی مزاحم چیستند؟ در واقع، ما همین الان هم کتاب‌هایی داریم که فقط با ایموجی روایت می‌شوند.

پزشک‌هایی که داستان می‌خوانند
رنج تو نامی دارد
توصیف درد، به روشن‌ترین شکل، تمایل ما را به استعاره‌سازی از تجربه نشان می‌دهد

هنر داستان‌گویی و آشنایی با ادبیات به پزشک کمک می‌کند تا برای تبیین بیماری استعاره‌ای را برگزیند که بیشترین کمک را به بیمار می‌کند. پیش از این نیز فروید گفته بود نوع واژگانی که پزشک انتخاب می‌کند بر درک و رویارویی افراد با بیماری تأثیر دارد. با این اوصاف کار یک پزشک واقعاً چیست؟ جز اینکه داستان بیمار را تشخیص دهد و بگوید «رنج تو نامی دارد».

داستان‌های فلسفی
فیلسوفان همیشه داستان گفته‌اند، اما از نوعی دیگر
فلسفه‌ورزی انسان‌ها نه با استدلال عقلانی، بلکه با قطعه‌ای ادبی شروع می‌شود

در سنت دانشگاهیِ عصر ما، آنچه می‌خواهد فلسفه را از هر دانش دیگری جدا کند استدلال عقلانی است. اما وقتی به آثار بزرگ‌ترین فیلسوفان جهان سرک می‌کشیم، چیز دیگری فاش می‌شود: فلسفه از اساس به شعر و داستان آمیخته شده، تاحدی که گاه نمی‌توان فرق فیلسوف و شاعر را فهمید: «تمثیل غار» افلاطون قصه‌ای خیالی است، و داستان «ابراهیم نبی» جان کلامِ فلسفۀ کیرکگور محسوب می‌شود. از سوی دیگر، واقعاً چه کسی می‌گوید اشعار شاعرانی همچون دانته و گوته ربطی به فلسفه ندارند؟

فیلسوف‌های داستان‌نویس
وقتی فیلسوف‌ها هوس رمان‌نویسی می‌کنند
بعضی از متفکران، برای بیان اندیشه‌های خود، از تکنیک‌های تخیل و خلاقیت در رمان و داستان بهره گرفته‌اند

بعضی‌ها می‌گویند خواندن کتاب‌ِ فلسفیْ کار هرکسی نیست. بسیاری از این کتاب‌ها برای خوانندۀ معمولی متن‌هایی است با مضامین انتزاعی و واژه‌های پرطمقراق، حال‌آنکه خیلی از متفکران، از مارکس گرفته تا آدورنو، برای بیان و شرح ایده‌های فلسفی خود، از تکنیک‌های تخیل و خلاقیت در رمان و داستان بهره گرفته‌اند و آثار درخشانی خلق کرده‌اند. بسیاری از کتاب‌ها، مثل پدیدارشناسی روح هگل و چنین گفت زرتشت نیچه، که شنیدن نام آن‌ها هم ترسناک است، در واقع رمان‌هایی فلسفی هستند.

داستان‌های برگزیده
رمان‌هایی که درخور جایزۀ من‌بوکر بودند
نامزدهای نهایی جایزۀ من‌بوکر از ماجرای شکل‌گیری رمانشان می‌گویند

چندی پیش پل بیتی برای رمان فروشِ کامل برندۀ جایزۀ «من‌بوکر» ۲۰۱۶ شد. اما او در این مسیر تنها نبود و با پنج نویسندۀ دیگر رقابتی تنگاتنگ داشت. مادلین تین، دیوید سالای، دبورا لوی، گرِیم مکری برنت و آتوسا مشفق نویسندگانی هستند که به‌همراه بیتی نامزدهای نهایی جایزۀ من‌بوکر بودند. در این نوشتار این نویسندگان، به صورت مختصر، از منبع الهام، رمزوراز و ماجرای شکل‌گیری و نوشتن رمانشان می‌گویند.

نگاهی نزدیک به گوشی بلاک چین HTC Exodus 1

گوشی Exodus 1 یکی از جدیدترین محصولات شرکت تایوانی HTC به شمار می‌رود و برای کاربرانی خاصی طراحی شده است که از ارزهای رمزنگار استفاده می‌کنند.

ورود گوشی Exodus 1 به بازار با تاخیرهای متعددی روبه رو بوده است و شرکت اچ‌تی‌سی نتوانسته طبق برنامه خود آن را عرضه کند. این شرایط به گونه‌ای پیش رفت که وجود این گوشی را در هاله‌ای از ابهام قرار دارد زیرا اچ‌تی‌سی پس از انتشار تیزرهای متعدد، تمرکز خود را بر روی قاب‌ها و رندر مربوط به این گوشی گذاشت اما سرانجام گوشی Exodus 1 پس از هفته‌ها تاخیر به صورت محدود در اختیار برخی از وبسایت تخصصی قرار گرفت.

این گوشی از نظر سخت‌افزاری به بالاترین استانداردهای شرکت اچ‌تی‌سی مجهز است و از این لحاظ تمایز آن از گوشی U12 مقداری دشوار به نظر می‌رسد. البته اچ‌تی‌سی روند معقولانه‌ای را در رابطه با این گوشی طی کرده است و به خوبی می‌داند که این گوشی قرار نیست به برگ برنده‌اش تبدیل شود و ضررهایی را که در چندین سال اخیر تجربه کرده، تنها با عرضه این گوشی التیام ببخشد و به دوران باشکوه خود بازگردد، به خصوص پس از اینکه که در ماه ژوئیه مجبور به اخراج 1500 نفر از کارمندانش شد.

به همین ترتیب، شرکت اچ‌تی‌سی گوشی Exodus 1 را به عنوان یک نمونه تولید کرده است تا محبوبیت آن را میان علاقه‌مندان به ارزهای رمزنگاری شده بسنجد و تمایل آن‌ها به استفاده از ارزهای دیجیتالی اتر و بیت کوین در محدوده 700 تا 900 دلار را به عنوان ارز جایگزین برای خریداری گوشی هوشمند بررسی کند. به همین دلیل، اچ‌تی‌سی چندان به ارتقاهای سخت‌افزاری در این گوشی روی نیاورده و تنها یک سری از بهبودها همچون محدوده امن اضافی بر روی تراشه اسنپدراگون را به آن افزوده است. تنها نکته قابل توجه این گوشی مربوط به قاب پشتی آن می‌شود که به صورت شفاف طراحی شده است و می‌توان لوگوی Exodus HTC را بر روی آن مشاهده نمود. همچنین می‌توان برخی از قطعات سخت‌افزاری این گوشی به لطف استفاده از قاب شفاف تماشا کرد.

اچ‌تی‌سی رابط کاربری Zion را هنوز به طور کامل آماده نکرده است بنابراین این گوشی هنگامی که به دست ما رسید از رابط کاربری Micro بهره می‌برد که بر اساس اندروید کار می‌کند و فضای امن مناسبی را برای ذخیره کلید‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اگر چه شرکت اچ‌تی‌سی قصد دارد تا پیش از عرضه رسمی این گوشی در ماه دسامبر، رابط کاربری Zion ‌را برای آن انتشار نماید.

هفته گذشته، خبرگزاری TechCrunch طی رویدادی در شهر شنژن چین، مصاحبه‌ای را با مدیر ارشد شرکت اچ‌تی‌سی، فیل چن انجام داد و ایشان در رابطه با گوشی Exodus 1 این چنین عنوان کرد: « همانطور که ما به پروژه Vive متعهد هستیم، به این پروژه نیز اطمینان داریم. به نظر بنده، طبق لیستی که داریم این پروژه در اولویت نیست اما از لحاظ اهمیت در میان 4 پروژه بزرگ شرکت HTC‌ رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.»

البته با این وجود این پروژه به رشد خود ادامه خواهد داد، هر چند فرایند توسعه آن کند پیش خواهد رفت و اچ‌تی‌سی با مشکلات بیشتری رو به رو خواهد شد و از این نظر، می‌توان آن را با سال‌های اولیه‌ای که اچ‌تی‌سی سیستم عامل اندروید را به گوشی‌های خود آورد، مقایسه کرد. به همین ترتیب، اچ‌تی‌سی در حال برداشتن گام‌های کوچک بر روی سری Exodus خود است و قصد ندارد با به کارگیری جدیدترین تکنولوژی در این سری، گوشی‌های Exodus را تبدیل به یکی از محصولات اصلی خود کند. اما با این وجود احتمال می‌رود که در سال‌های آینده این سری از گوشی‌ها جایگاه بهتری را در میان محصولات این شرکت به دست آورند. در سوی دیگر به نظر می‌رسد که برخی از فناوری‌های مربوط به بلاک چین این گوشی در پرچمدار آتی اچ‌تی‌سی حضور خواهند داشت.

شرکت اچ‌تی‌سی مایل است برخی از این فناوری‌ها را برای توسعه دهندگان شخص ثالث لایسنس کند و این موضوع را طی همکاری‌هایی که با گوگل در زمینه ارائه طرح‌های صنعتی برای گوشی‌های پیکسل 3 داشته، نشان داده است. چن همچنین افزود که می‌توان نحوه آن را مشابه همکاری‌های اچ‌تی‌سی با شرکت شخص ثالث در زمینه تکنولوژی‌های مربوط به viveport تصور کرد اما در این صورت بعضی از این شرکت‌ها همچون اکثر همکاری‌های تجاری، دسترسی به برخی از داده‌ها را از دست خواهند داد.

با وجود تمامی موارد ذکر شده، آینده این فناوری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به نظر می‌رسد که شرکت اچ‌تی‌سی در مسیر نامشخصی قرار گرفته و قصد دارد از حوزه سخت‌افزار به حوزه آی‌پی و نرم‌افزار نقل مکان کند. چن در این رابطه چنین گفته است: « این حوزه همچون سیستم‌عامل اندروید قابل اطمینان است و ما در حال حاضر درباره کسب و کار صحبت نمی‌کنیم اما در حال بررسی ایده‌هایی هستیم.»

در حالی که اختصاص گوشی‌های بیشتر به حوزه بلاک چین بدین معنا است که گستردگی این حوزه افزایش خواهد یافت و این تکنولوژی به محصولات بیشتری ورود پیدا خواهد کرد. همانطور که از نام Exodus 1 مشخص است، اچ‌تی‌سی برنامه‌های بیشتری را در دست دارد تا این سری از گوشی‌ها را توسعه دهد. چن در ادامه گفت که شرکت تصمیم دارد تا در آینده وجوه تمایز متعددی در این گوشی نسبت به باقی هندست‌ها ایجاد کند اما در رابطه با جزئیات آن توضیحی ارائه نکرد.

در حال حاضر شرکت HTC حدود 20 تا 30 متخصص در اختیار دارد که بر روی پروژه بلاک چین کار می‌کنند و کارشناسان دیگری نیز به منظور آموزش پیچیدگی‌های این تکنولوژی در این پروژه حضور دارند. حتی در میان کسانی که در روند ساخت گوشی Exodus 1 مشارکت نمودند، می‌توان به وضوح مشاهده کرد که اکثر این پروژه، جنبه آموزشی برای آنان فراهم نموده است.



اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.